Onze missie

De Noordelijke Cara Stichting NCS) heeft als doelstelling het stimuleren van onderzoek naar oorzaken diagnostiek en behandeling van astma, COPD en luchtweg allergieën.

Mede omdat de financiële mogelijkheden van de stichting beperkt zijn is het voorstel te kiezen voor een inzet van middelen die niet primair gericht is op zelfstandig ondersteunen van onderzoek. De ondersteuning vanuit de NCS zal vooral aanvullend zijn ten opzichte van lopend onderzoek, of de start daarvan faciliteren. De NCS kent twee vormen van financiële ondersteuning namelijk zgn. kleine subsidies en projectsubsidies. De hoogte van de subsidies wordt zo gekozen dat gemiddeld over een periode van bv. vijf jaar niet op het kapitaal van de NCS wordt ingeteerd. Het toetsingskader wordt hieronder aangegeven.

Toetsingskader voor subsidies

1. Jaarlijks wordt door het bestuur besloten welk bedrag beschikbaar is voor subsidies, hoe de verdeling zal zijn tussen kleine en projectsubsidies en wat de maximale hoogte van de subsidies zal zijn.
  2. Aanvragen voor projectsubsidies kunnen eenmaal per jaar worden ingediend. Kleine subsidies kunnen het hele jaar worden aangevraagd, toekenning is echter wel afhankelijk van de beschikbare middelen.
  3. Zowel kleine subsidies als projectsubsidies moeten aansluiten bij de doelstelling van de NCS.
  4. Het bestuur beslist over toekenning van kleine subsidies op basis van een korte schriftelijke motivering van de aanvrager.
  5. Prioritering en toekenning van project subsidies geschied door het bestuur op voorspraak van een “wetenschappelijke commissie” die uit minimaal twee bestuursleden bestaat aangevuld met een of meer ter zake deskundigen.
  6. De samenstelling van de wetenschappelijke cie. weerspiegelt de doelstelling van de stichting.
  1. Het proces van prioritering verloopt als volgt: Ieder commissielid kan een project waarderen met de kwalificaties: 0, 1, 2 of 3. Indien een bestuurslid zich van stemming onthoudt (bijvoorbeeld omdat hij/zij zich niet kundig acht op het desbetreffende gebied) bedraagt de stem van dit lid het gemiddelde van de uitgebrachte stemmen. De som van de opgetelde kwalificaties bepaalt de prioritering.
  2. Een aanvraag voor een projectsubsidie vereistten minste een omschrijving van het project, bestaande financiering , motivatie van het belang van het (aanvullende-) project, goedkeuring door METc etc.. De aanvraag mag beknopt zijn(een tot enkele A4).
  3. De NCS verwacht aan einde van het project maar niet langer dan twee jaar na de gunning een kort (een tot enkele A4)verslag van het project. Dit verslag mag ook bestaan uit een (concept-) artikel of proefschrift (hoofdstuk).