GRONINGEN RESEARCH INSTITUTE FOR ASTHMA AND COPD

De Noordelijke Cara Stichting financiert onderzoek van het GRIAC. GRIAC staat voor Groningen Research Institute for Asthma and COPD. Het is een onderzoeksinstituut dat haar onderzoek uitvoert binnen de muren van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen. GRIAC staat ook voor onderzoek op internationaal topniveau, voor samenwerking tussen onderzoekers met verschillende aandachtsgebieden en natuurlijk vooral voor mensen met een longziekte . De samenwerking tussen patiënt en onderzoeker heeft veel aandacht bij het ontwerp van onze studies.

Topniveau

Alleen het allerbeste onderzoek brengt oplossingen voor de patiënt daadwerkelijk een stap dichterbij. GRIAC is een toonaangevend onderzoeksinstituut op het gebied van longziekten en behoort tot de top van Europa op gebied van astmaonderzoeken COPD onderzoek . Deze toppositie heeft GRIAC te danken aan uitstekend onderzoek, waarin alle relevante disciplines aan bod komen. De focus van het onderzoek is op astma en COPD, maar er is ook bredere interesse in longziekten zoals longfibrose.

Wat hebben we in de afgelopen jaren bereikt?

Het onderzoek binnen GRIAC is continu in beweging. Een aantal voorbeelden van in het oog springend onderzoek zijn:

Gene-discovery-16-9.jpg

Onderzoek aan de erfelijkheid van longziekten.
Astma en COPD hebben hun oorsprong deels in de genen. Welke genen dit zijn en waarom deze genen wel tot uiting komen in sommigen maar niet in anderen, zijn belangrijke vragen voor onderzoek. Ook onderzoeken we hoe onze omgeving en levensstijl (denk aan roken, wonen in de stad of juist op het platteland, luchtvervuiling ) kan bijdragen aan het tot uiting komen van deze genen. Een voorbeeld van een belangrijke bevinding was de ontdekking van een nieuw overgevoeligheidsgen voor astma, het protocadherine-1.

Onderzoek naar ontstaansmechanismen.
Ziekten ontstaan vaak door ontspoorde signalen tussen cellen in ons lichaam zodat de verkeerde opdrachten worden uitgevoerd. Hoe deze signalen in ons lichaam kunnen ontsporen en welke moleculen zoals signaalmoleculen en enzymen hierbij betrokken zijn, vormen belangrijke vragen binnen deze onderzoekslijn. Een voorbeeld van een belangrijke bevinding was de ontdekking van het enzym arginase, dat een centrale rol blijkt te spelen bij astma. Momenteel worden binnen GRIAC nieuwe geneesmiddelen ontwikkeld die het arginase remmen.

Lung-16-9.jpg

StockSnap_MGBQ17CX9F.jpg

Onderzoek naar betere zorg.
Uiteindelijk draait al ons onderzoek om de patiënt. Veel onderzoek is er dan ook op gericht om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, bijvoorbeeld door het opstellen van verbeterde vragenlijsten, door de eerstelijnszorg in Noord-Nederland goed te organiseren, maar ook door klinische studies naar nieuwe geneesmiddelen en behandelmethoden die er op gericht zijn de patiënt in de toekomst beter te kunnen behandelen. Een voorbeeld is de door GRIAC ontwikkelde vragenlijst ICQ, die inmiddels in bijna alle belangrijke talen is vertaald en over de hele wereld wordt gebruikt bij studies naar nieuwe medicijnen. Een tweede voorbeeld is het baanbrekende onderzoek naar het gebruik van zogenoemde coils bij patiënten met ernstig longemfyseem.

Samenwerking

Samenwerking tussen onderzoekers vormt een van de kernwaarden van het GRIAC. Het GRIAC bestaat uit verschillende onderzoeksafdelingen, inclusief de longziekten, allergologie, kinderlongziekten en -allergologie, huisartsgeneeskunde, pathologie en medische biologie, farmacie, epidemiologie, centrum voor thuisbeademing en het verouderingsinstituut ERIBA. Het onderzoek binnen GRIAC is gericht op samenwerking en dat samenwerken loont, blijkt wel uit de vele studies die juist door samenwerking tot grote successen zijn gebracht.

GRIAC organogram.jpg

DE PATIËNT CENTRAAL

De patiënt is onze belangrijkste inspiratiebron voor het onderzoek dat we doen. Al sinds jaar en dag kent het GRIAC een trouwe bijdrage van patiënten die hun tijd beschikbaar stellen om het onderzoek naar longziekten binnen Groningente versterken. Vooral dankzij de patiënt is GRIAC zo groot geworden. Denk bijvoorbeeld Lifelines, een  studie waaraan grote groepen mensen uit Noord-Nederland, inclusief ouders en kinderen, deelnemen. Deze studie heeft al veel nieuwe inzichten opgeleverd over het ontstaan van longziekten en verwacht wordt dat dit inzicht in de toekomst nog meer grote sprongen vooruit zal maken.

De patiënt is niet alleen het onderwerp van ons onderzoek, maar staat nu ook aan de basis van onze onderzoekskeuzes. Enkele jaren geleden richtte het GRIAC zijn eigen patiëntenadviesraad op. Deze raad komt viermaal per jaar bijeen en discussieert samen met de onderzoekers over de uitkomsten van lopende studies, maar ook over het belang en de juiste opzet van nieuwe studies. Deze aanpak is voor Nederland uniek. De patiënt leert van de onderzoeker en de onderzoeker leert van de patiënt. Samen komen we tot beter onderzoek, dat de levens van patiënten echt verbetert.

Heeft u vragen of ideeën voor onderzoek?